ΑΡΘΡΑ Τελικά είναι χάρισμα;

ΤΕΛΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΧΑΡΙΣΜΑ;

10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2015

ΘΕΙΟ ΔΩΡΟ, ΕΞΕΛΙΞΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ Η ΕΥΡΕΣΗ ΑΡΩΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΚΡΑΣΙ;

Είναι χάρισμα, προϊόν εκπαίδευσης ή ικανότητα η ανακάλυψη αρωμάτων και γεύσεων στο κρασί; Ή μήπως η διαφορά τελικά είναι μόνο ότι κάποιοι είναι πιο ικανοί στο να τα περιγράφουν;

Αν τολμούσαμε να ρωτήσουμε έναν προς έναν τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για την ανάδειξη του Καλύτερου Έλληνα Οινοχόου για το έτος 2015 που ολοκληρώθηκε πριν από μια εβδομάδα, η ομόφωνη απάντηση θα ήταν «όχι άλλο κρασί..». Πέρα λοιπόν από την ψυχολογική πίεση και σωματική κούραση, θα συμφωνούσαν πως η εξέλιξη του ταλέντου μπορεί να εκπαιδευτεί...ως μια μοναδική ικανότητα!

Η βασική παλέτα των αρωμάτων στο κρασί χωρίζεται θεωρητικά σε οκτώ βασικές κατηγορίες όπου και αυτές με την σειρά τους χωρίζονται σε υποκατηγορίες...

Οι βασικές κατηγορίες είναι:

  • Φρούτα (πχ φράουλα, ροδάκινο, βύσσινο)
  • Λουλούδια (πχ τριαντάφυλλο, βιολέτα, άνθος λεμονιάς)
  • Ξηροί καρποί - αποξηραμένα φρούτα (πχ αποξηραμένα δαμάσκηνα, σύκο, φουντούκι)
  • Μπαχαρικά (πχ κανέλα, βανίλια, πιπέρι)
  • Καπνιστά αρώματα (κανπνός, καφές, καραμέλα, ξύλο)
  • Φυτικά αρώματα (πχ γρασίδι, μέντα)
  • Ζωικά αρώματα (πχ δέρμα)
  • Διαφόρων τροφών (πχ ζύμη, μέλι)

Οι υποκατηγορίες σχετίζονται κυρίως με το χρώμα, τον τύπο του κρασιού, τον τρόπο οινοποίησης και το μικροκλίμα του αμπελιού.

Είναι σε όλους κατανοητό πως ένας κάτοικος της περιοχής Ναυπλίου μπορεί να ξεχωρίσει πολύ πιο εύκολα το άρωμα των ανθών πορτοκαλιάς από έναν μόνιμο κάτοικο της περιοχής του Κέντρου Αθήνας. Στην μνήμη του έχει χαραχτεί ακόμα και το βρεγμένο χώμα από μια νεροποντή. Το γκαζόν πιο εύκολα ανακαλύπτεται από κάποιον που έχει στην αυλή του και το φροντίζει από αυτόν που το έχει πατήσει χορεύοντας σε γλέντια γάμου. Τα διαφορετικά ερεθίσματα λοιπόν δημιουργούν οινικές εντυπώσεις και ανακαλύψεις.

Ο κόσμος του κρασιού όπως συνηθίζω να λέω είναι ένα από τα πιο ακριβά χόμπυ. Όσα περισσότερα χρήματα διαθέτεις για την αγορά οίνων τόσα περισσότερα ανακαλύπτεις. Σε πιο νεαρή ηλικία όπου το budget ήταν καθορισμένο η αγορά των οίνων περιοριζόταν σε οικονομικά κρασιά παρόμοιου όμως ύφους, δηλαδή λευκά και ερυθρά κυρίως δεξαμενής, φρέσκα.  Με το πέρασμα του χρόνου η αγορά μιας πιο ακριβής φιάλης αποτελούσε μέρος της εξέλιξης μου και της βαθιάς εκπαίδευσης.

Στην πραγματικότητα υπάρχουν Χημικοί, Οινολόγοι, Γεωπόνοι και γενικά άνθρωποι με ενεργή ή εν δυνάμει σχέση με το κρασί που δεν μπορούν να περιγράψουν ικανοποιητικά ένα κρασί. Σε αντίθεση με άλλους που κάνουν εντελώς διαφορετικά επαγγέλματα και μυρίζοντας το κρασί, μπορούν και σου απαριθμήσουν ότε λίγο ούτε πολύ την πιο πλούσια παλέτα αρωμάτων που υπάρχει.

Το μυστικό; Φαντασία και καλή μνήμη. Μυρίστε όσο περισσότερα πράγματα μπορείτε! Πηγαίνετε στο μανάβικο της γειτονιάς σας και μυρίστε τα φρούτα, τα λαχανικά και ότι άλλο βρίσκετε εκεί. Σίγουρα ένα σετ αρωμάτων θα βοηθούσε.

Ψάξτε και είναι σίγουρο πως θα βρείτε μέρη στα οποία μπορείτε να δοκιμάσετε μεγάλη γκάμα κρασιών. Κυνηγήστε γευσιγνωσίες και παρουσιάσεις και γνωρίστε άτομα που μπορείτε να μοιραστείτε το πάθος σας για το κρασί. 

Η εκπαίδευση είναι θέμα χρόνου, αρκεί να αφεθείτε σε μέρη, αρώματα, εικόνες από το παρελθόν και γιατί όχι και από το μέλλον...!!!

 

Άννα Κρανιά
Οινολόγος 
Το Botilia.gr χρησιμοποιεί cookies για βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με τη χρήση αυτού του ιστοτόπου, αποδέχεστε τη χρήση τους. Κλείσιμο