Το 2015 υπήρξε μια πολύ ιδιαίτερη και για πολλούς λόγους δύσκολη χρονιά. Αυτή η χρονιά τα είχε όλα, capital controls, ειδικούς φόρους, γενικευμένη οικονομική κρίση, θεσμική, ιδεολογική αλλά και στις ανθρώπινες σχέσεις.
Παρ’ όλα αυτά όμως, αν κάτι έλαμψε τη χρονιά που πέρασε, αυτό ήταν το ελληνικό κρασί το οποίο αποτέλεσε φωτεινό παράδειγμα για το πως η σωστή και μεθοδική δουλειά μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές επιτυχίες. Για αυτό και «τιμωρήθηκε» με τον ειδικό φόρο κατανάλωσης, έτσι, γιατί άρχιζε να ορθοποδίζει.
Ας τα αφήσουμε όμως όλα αυτά πίσω μας και ας ασχοληθούμε αποκλειστικά με τον μικρό, υπέροχο κόσμο του κρασιού. Βασισμένοι στα δεδομένα του 2015 και στις διεθνείς τάσεις στον χώρο, ας δούμε τι περιμένουμε να γίνει το 2016!
1. Ας μιλήσουμε για κρασί
Επιτέλους οι άνθρωποι μιλάνε ανοιχτά και δημόσια για κρασί. Ο σνομπισμός του χώρου δείχνει να εξαλείφεται με γοργούς ρυθμούς και δεν χρειάζεται πλέον να είσαι sommelier για να πεις τη γνώμη σου για το κρασί που μόλις δοκίμασες.
Το υλικό στο internet είναι άφθονο ενώ το ιδιαίτερα αυξημένο ενδιαφέρον για εκπαιδευτικά σεμινάρια στον χώρο του κρασιού (w.s.p.c, Genius in Gastronomy κλπ) δημιουργεί μεγάλες ελπίδες αλλά και προσδοκίες για το μέλλον.
2. Οι φυσαλίδες δεν είναι μόνο γιορτινές
Με μεγάλη χαρά παρατηρήσαμε ότι η κατανάλωση των αφρωδών κρασιών στη διάρκεια του 2015 δεν περιορίστηκε μόνο στην περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων και παραδοσιακά την Πρωτοχρονιά.
ΝΑΙ, τα αφρώδη συνδυάζονται με φαγητό! Άσε που έχουν χαμηλότερο συνήθως αλκοόλ από τα ήσυχα (μη αφρώδη) κρασιά (οπότε μπορούμε να πιούμε παραπάνω), έχουν λιγότερες θερμίδες (οπότε μπορούμε να πιούμε παραπάνω) και γενικά έχουν φυσαλίδες που δείχνουν να επιδρούν στην ψυχολογία μας, κάνοντάς μας πιο χαρούμενους.
3. Το Ροζέ είναι mainstream (ίσως ακόμη περισσότερο από ότι φαντάζεσαι…)
Το μέχρι πρότινος παρεξηγημένο ροζέ, πήρε την εκδίκησή του το 2015. Ήταν τα πρώτα κρασιά που εξαντλήθηκαν, πέρνοντας τα σκήπτρα από πολλά από τα μεγάλα και ηχηρά ονόματα του χώρου. Ανεξαρτήτως της απόχρωσης του ροζ, τα ροζέ πλέον καταναλώνονται όλο τον χρόνο ενώ πειραματικές οινοποιήσεις με πέρασμα από το βαρέλι, δίνουν πιο χειμωνιάτικες εκδοχές.
4. Περισσότερες επιλογές σε ποτήρι
Στα wine bars, οι επιλογές σε ποτήρι ήταν παραδοσιακά αρκετές. Ευτυχώς, η απογοητευτική εικόνα σε εστιατόρια και bars που διέθεταν ένα μόνο ποτήρι (λευκό – κόκκινο), αμφιβόλου ποιότητας και προέλευσης, δείχνει να αλλάζει ανεπιστρεπτί. Ελπίζουμε να έχουμε βάλει και εμείς εδώ το λιθαράκι μας στην προσπάθεια αυτή.
5. Ας δοκιμάσουμε κάτι νέο
Σημαντικό μέρος του οινόφιλου (και όχι μόνο) κοινού δείχνει να κουράστηκε από τα «συνήθη ύποπτα» κρασιά και έχει στραφεί στην αναζήτηση νέων οινικών εμπειριών. Άγνωστες ποικιλίες, πειραματικές οινοποιήσεις και γενικά νέα ονόματα θα έχουν την τιμητική τους και το 2016. Όσο πιο παράξενο και άγνωστο, τόσο το καλύτερο. Περίμενε και θα δεις...
6. Τελικά η ιστορία κάνει τη διαφορά
Το καταναλωτικό κοινό ενδιαφέρεται να μάθει πληροφορίες αλλά και την ιστορία του κρασιού που πίνει. Ποιος το παράγει και πως; Είναι βιολογικό, βιοδυναμικό ή φυσικό; Σίγουρα να περιμένεις περισσότερες πληροφορίες στην πίσω πλευρά του μπουκαλιού.
7. Η τεχνολογία μπαίνει για τα καλά στο κρασί
Η τεχνολογία βοήθησε την οινοπαραγωγική δραστηριότητα να βελτιωθεί σημαντικά. Γιατί να μην βοηθήσει και άλλες φάσεις της πορείας του κρασιού μέχρι το ποτήρι μας; Το mySommelier του botilia.gr σε βοηθάει να βρεις τα κρασιά που σου ταιριάζουν, απαντώντας σε μερικές απλές ερωτήσεις. Αν βαθμολογήσεις τα κρασιά που δοκιμάζεις, η ακρίβεια των προτάσεων του mySommelier αυξάνεται ακόμη περισσότερο. Άσε την τεχνολογία να αφαιρέσει την αμφιβολία από την επιλογή κρασιού!
8. Ένας φόρος ακόμη
Το 2016 θα ζήσουμε με τον νεοαποκτηθέντα φόρο κατανάλωσης. Θα τον πληρώσει ο παραγωγός και επακόλουθα θα φτάσει μέχρι τον καταναλωτή που τελικά θα πληρώσει τη νύφη. Εμείς στο botilia.gr θα κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας ώστε αυτός να φτάσει όσο το δυνατόν αργότερα σε εσάς.
Ας είναι η νέα χρονιά μεθυστική!
Άγγελος Δαμουλιάνος
Ιδρυτής του botilia.gr